We weten dat een crisis altijd gebeurt op een moment dat het ons niet uitkomt. Maar weten we dan hoe te handelen? Tegen welke problemen lopen we aan? Hoe kunnen we de gevolgen beperken? Met wie hebben we intern en extern te maken?
Tijdens een crisismanagementtraining behandelen we eerst kort de belangrijkste theorie. Onderwerpen die behandeld worden zijn de volgende:
- Continuïteitsplanning
- Crisisbeheersing: nodig of niet?
- Brand en dan?
- Interne en externe crisisorganisatie (wie zit er in het crisisteam en wat moeten deze mensen doen of niet doen)
- Opschaling intern en extern
- Structuur van effectief overleggen onder druk
- Crisiscommunicatie
- Invloed en inzet van sociale media
- Nazorg
Het draait hierbij om bewustwording en om hoe er concreet gehandeld moet worden tijdens een crisis. Daarna is het tijd voor de praktijk: toegespitst op uw organisatie draaien we een scenario-oefening. U gaat aan de slag met een casus die zich morgen voor kan doen in uw organisatie. Na afloop krijgt u een verslag met adviezen voor de korte en langere termijn. Bent u er klaar voor? Na deze training weet u wat u moet doen als het echt mis gaat.
Deze training is bedoeld voor alle leden van het crisisteam, dus voor directieleden maar ook de directiesecretaresse, communicatiemedewerker etc. Afhankelijk van uw wensen duurt de training 4 tot 8 uur.